SCUOLA DEL
DESIGN

Salone del Mobile 2017

Le iniziative del Politecnico di Milano per il Salone del Mobile

In occasione del Salone Internazionale del Mobile 2017, il Politecnico di Milano propone varie iniziative.

Il Sistema Design-Politecnico di Milano (Scuola del Design, Dipartimento di Design e POLI.design) valorizza la creatività e la progettualità nelle sue varie espressioni: prodotto, moda, comunicazione, interni, product service system design, design navale e nautico, design engineering.

Varie attività che mettono in luce i progetti e i processi creativi degli studenti, veri protagonisti di queste nostre importanti vetrine. 

 

 

 

 

DESIGN X DESIGNERS

Design X Designers è una grande mostra di progetti didattici provenienti da tutto il Sistema Design del Politecnico di Milano: Scuola del Design, Dipartimento di Design e POLI.design. La mostra mette in luce molteplici settori progettuali: dal prodotto industriale alla moda, dal design degli interni e dell’arredo alla comunicazione, senza escludere servizi, brand e strategia, trasportation e design engineering. La mostra è coordinata dalla Presidenza della Scuola del Design e dal Laboratorio Allestimenti del Dipartimento di Design. I progetti sono stati selezionati da una giuria composta da docenti e professionisti dei diversi settori disciplinari. L’esposizione si sviluppa su 1500 mq e include tavole di progetto, modelli, prototipi e installazioni in scala naturale. La selezione dei lavori mette in risalto non solo le qualità progettuali ma anche l’eterogeneità e la multidisciplinarietà che caratterizzano il Sistema Design del Politecnico di Milano.

DxD shows how students’ projects are the most substantial patrimony of a design school. This annual exhibition, for the Design System of the Politecnico di Milano, means putting in order and exposing the students' works, created during this last year under the supervision of the teaching staff. Picked and chosen projects and ideas that, with their energy, with their freedom and inquisitiveness, express and illustrate a clear creative strength. Projects that encompass an array of different and always experimental subjects within the various disciplines taught in the course of studies of the School of Design and of POLI.design. Works on display in the spaces of our everyday academic environment and in the instrumental Laboratories of the Department of Design.

WHERE
Edificio B2 Campus Bovisa - Politecnico di Milano
via Candiani 72 – Milano

WHEN
28th  March at 1.30 pm Opening
29th March – 5th May 2017 (Mond-Sat), 10 am – 7 pm 

 

 

POLIMI MATES

In mostra i prodotti realizzati da gli ex Alumni del Polimi Design System premiati con importanti riconoscimenti, selezionati da Odo Fioravanti e significativi di un approccio “Politecnico” alla cultura del progetto. 

On display products manufactured by the Alumni of  the Polimi Design System who have  received important awards, selected by Odo Fioravanti and significant of a "Politecnico" approach to the design culture.

WHERE
Salone Satellite - Padiglioni 22-24 - Stand S06 - Fiera Rho Milano

WHEN
4th -9th April

 

 

MAKE WITH POLIMI

ll Sistema Design Politecnico si presenta al Salone Internazionale del Mobile, mettendo in scena le collaborazioni con imprese e istituzioni, l'offerta di formazione, ricerca e servizi, le risorse e le facilities del Dipartimento di Design, della Scuola del Design e di POLI.design.

The Politecnico  Design System will be at  the Salone Internazionale del Mobile, staging collaborations with companies and institutions, promoting  training, research and services, resources and facilities of the Department of Design, the School of Design and POLI.design.

WHEN 
Padiglioni 6-10 - Reception - Fiera Rho Milano

WHEN
4th -9th April

 

 

"THE AESTHETICS OF DRAMA" 
ALL'INTERNO DELL'EVENTO "LINKING MINDS"

L'Estetica del Dramma
La mostra presenta i risultati del Laboratorio di Design degli Interni, primo anno della Laurea Magistrale, Scuola del Design del Politecnico di Milano.
In un’epoca in cui si tende a rifiutare il contributo ideologico del progetto, i  13 modelli in scala 1:10 realizzati dagli studenti mettono in scena le contraddizioni profonde della nostra esistenza.

The Aesthetics of Drama
The exhibition shows the works made by the students of the first year Interior Design Workshop at Master Degree of Scuola del Design del Politecnico di Milano.
In an era during which we tend to refuse the ideological content of projects, the 13 maquettes made by students on a 1:10 scale set on stage the deep contraddictions of our life.

WHERE
Palazzo litta, corso magenta, milano

WHEN
4 – 9th April
5th April at 5 pm: conferenza di Andrea Branzi e Michele De Lucchi

POLIMI PROMOTERS
Laboratorio di design degli interni, branzi-de lucchi-balena Della Scuola del Design/ from the School of Design
Andrea Branzi, Michele De Lucchi, Francesca Balena Arista

WITH
3M, Marco De Santi, Paola Silva Coronel, Marta Elisa Cecchi e Giuseppe Arezzi

CONTACT
Francescabalena@hotmail.com

 

 

A LETTO CON IL DESIGN – DESIGN HOSTEL
MOSTRA/OSTELLO DI GIOVANI DESIGNER INTERNAZIONALI

 "A letto con il DESIGN" trasforma una vecchia fabbrica verticale, oggi appena diventata il makerspace più grande d’Italia, in un nuovo modello di ospitalità dove i progettisti vivranno e al contempo esporranno le loro opere. Per questa iniziativa lo spazio si dispiegherà come un inedito ostello, sarà un luogo dove "la vita" si mischia all’esposizione, e l'esposizione ai macchinari analogici e digitali che animano il lavoro quotidiano e ora scandiscono il disegno dello spazio. 

Ogni designer ospite della struttura potrà personalizzare un “alloggio” arredandolo con un suo prodotto, che sarà parte integrante di una mostra collettiva visitabile durante tutta la Milano Design Week. Una mostra che ci condurrà, passo dopo passo, nelle “stanze del design” ... tra eventi a tema, talks che animano il tè delle cinque, performance interattive e pigiama party notturni.

WHERE
via Consenz 44/4 – Milano

WHEN
2nd April , 9 pm opening  
5th April  9 pm event night
1st -10th  April 2017 - 10.30 am to  00.30 am 

POLIMI PROMOTERS
Sistema Design del Politecnico di Milano

WITH
Studio Ghigos

CONTACT
www.designhostel.it 

 

 

NEVER STOP KINDNESS

Le porte dell’appartamento Lago si aprono a Never Stop Living Kindness e ospitano i rituali di gentilezza, trasformandoli in piccoli gesti quotidiani che accolgono il visitatore in un’atmosfera home-feeling, calda e famigliare a partire da un tema profondo e apparentemente fuori moda: la gentilezza. Questa tematica, complessa nella propria semplicità, multiforme, ardua da definire e oggi quanto mai contemporanea, diviene spunto per una riflessione progettuale interdisciplinare da parte di studenti e docenti della Scuola del Design. Gli esiti si svelano attraverso gesti gentili, quasi performativi, coinvolgendo il pubblico con installazioni multimediali, rituali conviviali e prodotti interattivi messi in scena.

WHERE
Appartamento e Casa LAGO
via Brera 30 e via S. Tomaso 6, Milano

WHEN
4th-9 th  April

POLIMI_PROMOTERS
studenti e docenti della Scuola del Design, Sistema Design del Politecnico di Milano

WITH
LAGO Design

 

 

FABRIC-ACTION

FABRIC-ACTION è un'iniziativa sperimentale promossa da Regione Umbria e Fondazione Politecnico con 11 progetti ideati da designer e sviluppati con il supporto tecnico-scientifico di Polifactory e del Museo della Canapa di Sant'Anatolia di Narco (PG) per esplorare nuovi usi del materiale canapa. 

WHERE
c/o INTERNI Material Immaterial, Università Statale, Cà Granda, via Festa del Perdono 7, Orto Botanico di Brera

WHEN
3rd – 9th Apri: Prototypes FABRIC-ACTION exhibition
3rd April at 2.30 pm: Press conference

POLIMI PROMOTERS
Fondazione Politecnico e Polifactory
STEFANO MAFFEI

WITH
Progetto promosso da Regione Umbria e Fondazione Politecnico. Sviluppato da Polifactory - Politecnico di Milano con Museo della Canapa di Sant'Anatolia di Narco e Ghénos Communication. Con il supporto di Design Lab System - Dipartimento di Design - Politecnico di Milano e CMF Greentech

CONTACT
polifactory@polimi.it

 

 

FLAMINGO BIKE-AMBULANCE 

Flamingo bike-ambulance è un mezzo di trasporto man-powered destinato al primo soccorso in Sunderbans e nei Paesi in via di sviluppo. Caratteristiche principe sono la riconfigurabilità - a side-car, carriola e barella - che permette di adattarlo alle diverse tipologie di strade (alcune larghe 1m) presenti in quei luoghi e il monitoraggio visivo costante del paziente da parte dell’operatore sanitario durante il tragitto abitazione-clinica. Appositamente progettato per essere costruito in loco si presenta come una soluzione di primo soccorso in grado di integrarsi nei villaggi esistenti, supportando lo sviluppo della micro-economia locale.

The Flamingo bike-ambulance is a man-powered means of transportation designed to bring people in need to first aid services in the Sunderbans region and in other third world countries. The core feature of the Flamingo is its ease in reconfiguration.The ambulance can be a sidecar, a wheelbarrow, and/ or a stretcher which allows it to adapt to different local road conditions (some 1m wide). 

It is designed so that the health care worker can visually monitor the patient while transferred to the hospital.
The Flamingo bike-ambulance, built on site, is a first aid solution that can be integrated into the lives of villages and, at the same time, has the potential to support the development of the local micro economy. 

WHERE
DXD -  via Candiani 72, Edificio B2,  20158

WHEN
29th March to 5th May 

POLIMI PROMOTERS
Project by Marta Alice Fattorossi and Francesco Trabucco,
patent by Politecnico di Milano
Prof. Francesco Trabucco, Design&Engineering

WITH
Developed with SIT - Social Innovation Teams.
First Prototype sponsored by Fratelli Doniselli and Bart with RenestoTelai.
progetto sviluppato con SIT - social innovation teams -
sponsor Fratelli Doniselli e Bart

CONTACT
marta.fattorossi@gmail.com

 

 

TOYS DESIGN MANIFESTO 

Il Creative Industries Lab – CILAB, con le risorse del Corso di Alta Formazione Design for Kids and Toys di POLI.design e i partner sostenitori, sarà protagonista della presentazione ufficiale della 1° Edizione del Toys Design Manifesto, a cura di Francesco Schianchi e coordinato da Luca Fois durante una metaforica cerimonia di affissione sulle porte della cattedrale del design: la nostra Triennale. L’elaborazione di queste prime 96 tesi, una in più di Martin Lutero che appese le sue 95 sulla porta della chiesa di Wittenberg esattamente 500 anni fa, continuerà in futuro con i contributi internazionali di esperti impegnati a vario titolo nel processo di innovazione di prodotti e servizi dedicati ai bambini.

The Creative Industries Lab – CILAB, together with the resources of the: POLI.design Design for Kids and Toys Higher Education Course and their partners will host the official presentation of the first edition of Toys Design Manifesto, edited by Francesco Schianchi, coordinated by da Luca Fois during a metaphoric ceremony in which it will be posted on the portals of the design cathedral: La Triennale. The elaboration of these first 96 thesis, one more of Martin Luther, who posted his 95 thesis on the Wittemberg’s Church doors exactly 500 years ago will continue in the future with the internationals contributes of experts involved in various ways in the process of innovation of products and services dedicated to kids.

WHERE
Doors of the La Triennale di Milano, Viale Emilio Alemagna, 6, 20121 Milano

WHEN
4TH April, 09 am - 11 am
POLIMI_PROMOTERS
Corso di Alta Formazione Design for Kids & Toys POLI.design 

WITH
Lago, Hape, Arconvert, Assogiocattoli, Beijing Design Week, Beijing Kids Design Week, Sino European Innovation Institute, CACII, ACELab Luca Fois

CONTACT
cilab-design@polimi.it; ambra.seliziato@mail.polimi.it; www.cilab.polimi.it

 

 

SPAZIO SOSPESO / SUSPENDED SPACE

Spazio Sospeso, di Carlo Bernardini, è un intervento di luce cristallizzata con linee fisiche di fibra ottica, trasformando le coordinate percettive dello spazio visivo in un disegno che cambia secondo i punti di vista e gli spostamenti dello spettatore. Viene presentato come anteprima del workshop tirocinanti di Maggio 2017 della Scuola di Design-Corso di Laurea in Design degli Interni. /

Suspended Space, by Carlo Bernardini, is a work involving crystallized light with physical lines of fibre-optic, transforming the perceptive coordinates of visual space in a drawing that changes according to the points of view and the viewer's movements. Preview of the workshop that will be held in  May 2017.

WHERE
Bovisa Campus, Via Candiani 72, Building B2, ground floor (connection area between B1 and B2 buildings)

WHEN
28th March to 15th May
28th March at 1.30 pm: opening 

POLIMI PROMOTERS
Corso di Laurea in Design degli Interni / Bachelor Degree in Interior Design / della Scuola del Design/ from the School of Design
Giovanna Piccinno - Presidente del Corso di Laurea e Laurea Magistrale in Design degli Interni / Head of Bachelor and Master Degrees in Interior Design

WITH
Studio Carlo Bernardini / Studio Carlo Bernardini

CONTACT
giovanna.piccinno@polimi.it

 

INBOVISA -  Dove nasce la creatività e l’innovazione

INBOVISA è un progetto culturale di aggregazione e comunicazione dell’Associazione Zona Bovisa, per tutte le iniziative e i soggetti presenti nel quartiere Bovisa a Milano; l’obiettivo è quello di valorizzare ed implementare questo distretto generatore di creatività ed innovazione.

INBOVISA - where creativity and innovation come alive. INBOVISA is a cultural project of aggregation and communication, born from Associazione Zona Bovisa, for all the events and the actors of the Bovisa district in Milan. The goal is to enhance and implement this neighbourhood producer of innovation and creativity. 

WHERE
Via Enrico Cosenz 44/4, 20158 Milano

WHEN
4th-9th April
4th April: Opening

POLIMI PROMOTERS
Creative Industries Lab from the Design Department
Arianna Vignati

WITH
Associazione Zona Bovisa

CONTACT
cilab-design@polimi.it, www.cilab.polimi.it, www.facebook.com/inbovisa

 

 

MARK | A | MI - RACCONTO DI UNA MARCA A MILANO

MARK | A | MI restituisce il risultato di un’analisi di quartiere avvenuta attraverso interviste, esplorazioni ed osservazioni etnografiche che ha portato all’individuazione dei valori del territorio declinati attraverso il Design degli Interni, nella progettazione di spazi vendita che sappiano raccontare l’identità del quartiere Isola.  

MARK | A | MI recounts the result of an analysis of the neighborhood Isola done through interviews, ethnographic observations and explorations that led to the identification of the land values declined then, through the design of the Interior, in the retail spaces , that are able to tell the identity of the Isola neighborhood. 

WHERE
Caselli Daziari piazzale Principessa Clotilde

WHEN
4th – 8th April  - 6th April : Press – special event

POLIMI PROMOTERS
Laboratorio di sintesi I1 della Scuola del Design/ from the School of Design, prof. Giulia Gerosa

WITH
Comune di Milano, Distretto Urbano del Commercio Isola

CONTACT
giulia.gerosa@polimi.it

 

 

DIN - Design in 2017

I Corsi di Alta Formazione in HO.RE.CA.DESIGN, TEMPORARY SHOP & RETAIL DESIGN, WELLNESS DESIGN, HOTEL DESIGN SOLUTIONS, LEISURE LOUNGE & RESTAURANT DESIGN di POLI.design presenti a Din – Design In il grande evento espositivo organizzato da Promotedesign.it. Le idee di oltre 100 designer provenienti da ogni parte del mondo e oltre 600 prodotti esposti che spazieranno dall’ hi-tech sino ad oggetti dall’elevato contenuto artistico e innovativo.

POLI.design higher education courses in HO.RE.CA.DESIGN, TEMPORARY SHOP & RETAIL DESIGN, WELLNESS DESIGN, HOTEL DESIGN SOLUTIONS, LEISURE LOUNGE & RESTAURANT DESIGN special guests at Din – Design In  the big exhibitory event by Promotedesign.it. There will be the chance to admire the ideas of more than 100 designers from all over the world with more than 600 products exhibited, from hi-tech items to creations with a high artistic and innovative features.

WHERE
Ventura Design District  via Massimiano 6 / via Sbodio 9

WHEN
04-09 April

POLIMI PROMOTERS
POLI.design, Corsi di Alta Formazione in HO.RE.CA.DESIGN, TEMPORARY SHOP & RETAIL DESIGN, WELLNESS DESIGN, HOTEL DESIGN SOLUTIONS, LEISURE LOUNGE & RESTAURANT DESIGN

CONTACTS
comunicazione@polidesign.net
www.promotedesign.it/bacheca.php?tipo=NEWS&id=0000002423

 

 

EVENTS

 

T 7TH  -  TALENTS FROM THE 7TH DESIGN UNIVERSITY IN THE WORLD

T come i Talenti della 7° Università al Mondo in DesignT come Tre pomeriggi dedicati ai migliori progetti di laurea della Scuola del Design del Politecnico di MilanoT come le Tre anime del Sistema Design del Politecnico di Milano: Scuola Del Design, Dipartimento di Design e POLI.designT come Tre pm, l’orario ideale per una merenda a base di DesignIl QS World University Rankings by Subject 2017 attribuisce al Politecnico di Milano il 7° posto al mondo nell’area Art & Design. Un evento, nella settimana del design milanese, per celebrare il traguardo raggiunto attraverso il racconto dei docenti e dei migliori laureati del Polimi Design SystemT like the Talents of the 7th Design University in the WorldT like Three afternoons focused on the best thesis projects by Politecnico di Milano School of DesignT like the Three elements of the Politecnico di Milano Design System: School of Design, Department of Design, POLI.designT like Three pm, the perfect time for a Design Tea BreakFor the QS World University Rankings by Subject 2017 Politecnico di Milano is the 7th University in the world in Art & Design area. During the Milano Design Week, this event celebrates the success awarded through the Polimi Design System Best Graduates and Professors

WHERE
The Mall, Porta Nuova Ingresso da Piazza Lina Bo Bardi / Piazza Alvar Alto nell'ambito di Space&Interiors by MADE Expo

WHEN
5th-7th April  at 3 pm

POLIMI PROMOTERS
Polimi Design System, Luisa Collina

WITH
Space&Interiors by MADE Expo

CONTACT
valeria.valdonio@polidesign.net

 

 

DOORS TO THE FUTURE - STARTUPPERY

DOORS TO THE FUTURE approda a Spirit de Milan, luogo simbolo e portavoce della tradizione e delle radici della città.
Questo luogo diventerà un vero e proprio mercato, chiamato “STARTUPPERY", dove le startup verranno esposte come veri e propri prodotti.

Alternative ways to exhibit intangibles product and new business  realities. CILAB, CREA summer academy and INBOVISA present the 1st edition of the exhibition for creative and cultural startups.DOORS TO THE FUTURE lands in Spirit de Milan, expression of city’s roots. This place turns into a real market named STARTUPPERY, where startups are shown like real products.

WHERE
Spirit de Milan - Via Bovisasca, 57/59

WHEN
From 4th to 9th April2017
7th April: Startuppery

POLIMI PROMOTERS
Crea Summer Academy from the Design Department
Francesco Zurlo, Arianna Vignati

 

 

CILAB, CREA summer academy e INBOVISA presentano la prima edizione dell’esposizione per startup creative e culturali

CONTACT
creacademy-design@polimi.it, cilab-design@polimi.it, http://www.creasummeracademy.eu, www.cilab.polimi.it

 

 

TALKS 

Design for 2017

Design For, iniziativa editoriale curata annualmente da Promotedesign.it e giunta alla sua sesta edizione, si conferma ancora una volta come eccezionale vetrina per i giovani creativi che vogliono proporre il loro ingegno ai produttori di idee. Appuntamento a partire dalle ore 18:00 presso la Triennale di Milano - Teatro Agorà per la presentazione dell’edizione 2017 in occasione della quale interverranno Enzo Carbone, Fondatore Promotedesign.it; Daniele Lupetti editore della Fausto Lupetti Editore; Paola Pozzoli e Marco Allegri del team di Digistal Strategies: Odoardo Fioravanti, product designer; Alessandro Dubini, product designer; Gianpietro Sacchi, Direttore di alcuni Corsi di Alta Formazione POLI.design

Design For, annual editorial initiative by Promotedesign.it and now at its sixth edition, is again the great showcase for young designers that wants to propose their ideas to the manufactures. We then give you appointment for the 4th of April with the presentation of Design For 2017 that will start at 6 pm at Triennale di Milano – Teatro Agorà (Viale Alemagna, 6 – Milano), for which we’ll speak Enzo Carbone, founder of Promotedesign.it: Daniele Lupetti editor of Fausto Lupetti Editore; Paola Pozzoli and Marco Allegri of the team Digital Strategies; Odoardo Fioravanti, product designer; Alessandro Dubini, product designer; Gianpietro Sacchi, director of the some POLI.design higher education courses

WHERE
Triennale di Milano - Teatro Agorà, Viale Alemagna, 6 - Milano

WHEN
04 April 5 pm

POLIMI PROMOTERS
POLI.design, Corsi di Alta Formazione in HO.RE.CA.DESIGN, TEMPORARY SHOP & RETAIL DESIGN, WELLNESS DESIGN, HOTEL DESIGN SOLUTIONS, LEISURE LOUNGE & RESTAURANT DESIGN

CONTACTS
comunicazione@polidesign.net
www.promotedesign.it/bacheca.php?tipo=EVENTI&id=0000002421

 

 

PRESENTAZIONE DEL LIBRO "LIGHT ART IN ITALY - TEMPORARY INSTALLATIONS 2015-2016"

Presentazione del libro "LIGHT ART IN ITALY - Temporary Installations 2015-2016" di Gisella Gellini che raccoglie una sessantina di installazioni temporanee esposte in Italia tra il 2015 e il 2016.

WHERE
Museo del Novecento, Via Marconi 1, Milano

WHEN
4th April at 5.30 pm

POLIMI PROMOTERS
Light Art e Design della Luce della Scuola del Design/ from the School of Design, Gisella Gellini

CONTACT
gisella.gellini@polimi.it

 

 

I PRIMI MILLE GIORNI_4 TAVOLE ROTONDE

Il CILAB (Creative Industries Lab) del Dipartimento di Design del Politecnico di Milano all'interno della ricerca e  stesura del Manifesto Internazionale del Toys Design, guida alla progettazione consapevole del giocattolo, organizza anche quest'anno un ciclo di Tavole Rotonde sul tema del Kids & Toys Design.

Durante la Milano Design Week, nell'appartamento Lago in via Brera 30, dal martedì al venerdì, dalle 17 alle 19, quattro Tavole Rotonde vedranno dibattere professionisti con differenti e complementari competenze  sul tema dei primi mille giorni dalla nascita di un individuo

WHERE
Via Brera, 30, 20121 Milano

WHEN
4th April at 5 pm: IN-FORMAZIONE : premessa della consapevolezza
5th April at 5 pm: BAMBINO USER/GENITORE CONSUMER : la  contraddizione del mercato per i kids
6th April at 5 pm: INDIVIDUALE/SOCIALE : fragili e complessi equilibri
7th April at 5 pm: SICUREZZA/LIBERTA’: compromessi progettuali evolutivi

POLIMI PROMOTERS
Design for Kids and Toys Scuola del Design e POLI.design/Luca Fois

WITH
Lago, Hape, Arconvert, Assogiocattoli, Beijing Design Week, Beijing Kids Design Week, SINO European Innovation Instituite, ACELab, CACII

CONTACT
cilab.polimi@gmail.com ambra.seliziato@mail.polimi.it

 

 

EDUCAZIONE DESIGN NEL MEDITERRANEO/TEACHING  DESIGN IN THE MEDITERRANEAN AREA

Quella che sarà discussa è la visione del Mediterraneo per affrontare progetti di design, che può essere comune in questo aspetto, due università del Mediterraneo (una italiana e una spagnola), che ci unisce? e che differenze possono avere con i paesi più a nord ..., c'è un modo di fare mediterranea in relazione al disegno?, come vive questo ogni scuola. Si parlerà anche de che aspetti e competenze sono potenziato e più importanti in ogni università, la parte pratica, teorica, artistica, tecnica, ..

We will discuss the Mediterranean vision in approaching the design projects, what is common in this aspect, to  two Mediterranean universities (one Italian and one Spanish), what unites them? And what differences subsit with Nordern Univeistities ..Is there a Mediterranean way to do  design? how does each school live this. The debate will also consider the aspects and abilities that are enhanced and are seen as more important in each university:  the practical, theoretical, artistic or technical part of design.

WHERE
Instituto Cervantes – Milán, Via Dante, 12,  20121 Milano

WHEN
4th April, 11.30 am to 1 pm; at 6 pm Press opening

POLIMI PROMOTERS
Product Design Bachelor, School of Design
Francesco Zurlo,  Julia Galán, Raúl Izquierdo, Vicent Clausell Universitat Jaume I, Mobles 114, Clausellstudio, Ajuntament Castelló

CONTACT
vicent@clausellstudio.com

 

 

ESSERE, FARE, DIRE, TOCCARE

Nella cornice della Milano Design Week, nell'ambito degli eventi IN BOVISA, il Creative Industries Lab (CILAB) del Politecnico di Milano, insieme ad Assogiocattoli, presenta i risultati della ricerca realizzata su come le aziende del settore del giocattolo comunicano identità e valori. Sarà l'occasione per riflettere insieme sull'opportunità di dar vita ad un Osservatorio stabile su questo tema, con un approccio originale tipico del design.

Within the frame of the Milano Design Week, in the context of the events organized by IN BOVISA, Politecnico di Milano’s Creative Industries Lab (CILAB), together with Assogiocattoli, presents the results of the research made about how companies in the field of toy and game communicate their identity and values. It will be an opportunity to give birth to a permanent Observatory on this topic, with an original approach, typical of design.

WHERE
Makers Hub - via Cosenz 44/4, 20158 Milano

WHEN
5th - April  at  5 pm 

POLIMI PROMOTERS
Design for Kids and Toys from POLI.design
Luca Fois, Arianna Vignati

WITH
Assogiocattoli

CONTACT
cilab-design@polimi.it, www.cilab.polimi.it

 

 

IALD LIGHTING CONVERSATION

Dopo il successo delle sei edizioni precedenti di 'IALD Lighting Conversation' ad Atene, Monaco, Londra, Zurigo, Parigi e Barcellona, IALD Europa ospita un'altra sessione a Milano. In questa sessione, Susanna Antico, CEO di Susanna Antico Lighting Design Studio intervisterà David Gathan, lighting designer e futuro presidente di IALD. 

Following six successful ‘IALD Lighting Conversation’ events in Athens, Munich, London, Zürich, Paris and Barcelona, IALD Europe is hosting another session in Milan. In this session, Susanna Antico, CEO of Susanna Antico Lighting Design Studio will interview David Gathan, lighting designer and future president of IALD. 1

WHERE
Aula Castiglioni Scuola del Design Via Giuseppe Candiani 72, Milano

WHEN
6th April, 4  to 7 pm 

POLIMI PROMOTERS
Lab. Interdipartimentale ED-ME del Dipartimento/ from the Department Proff. Mario Bisson, Giuseppe Amoruso

CONTACT & rsvp
To access the event a registration is required. RSVP here: http://www.etouches.com/23464
giuseppe.amoruso@polimi.it;  Enrica Corzani - corzani.e@neri.biz; Nele Devolder - nele@ialdeurope.com

 

 

WELLNESS&DESIGN TREND&INNOVATION

Un confronto con aziende e designer italiani su design e wellness nell’ambito di Tourism Investment – Hospitality & Real Estate Forum.
Intervengono: Simone Micheli (Studio Micheli), Alessandro Sciarrone (Technogym spa) e Francesco Scullica (POLI.design e Politecnico di Milano)

Companies and Italian designers will talk design & wellness during Tourism Investment – Hospitality & Real Estate Forum.
Speakers: Simone Micheli (Studio Micheli), Alessandro Sciarrone (Technogym spa) e Francesco Scullica (POLI.design e Politecnico di Milano)

WHERE
Hotel Melià Milano

WHEN
April, 4th - 2.15 pm

POLIMI PROMOTERS
POLI.design, Francesco Scullica

CONTACT
www.tourisminvestment.it

 

 

EVERYDAY SERVICE DESIGN

EVERYDAY SERVICE DESIGN torna per il secondo anno consecutivo durante la Design Week milanese, con lo scopo di connettere il sistema del Service Design in Italia e di consolidare il quadro culturale di riferimento sul tema. Le finalità di quest'anno mirano, da un lato, a rafforzare i legami esistenti tra organizzazioni e professionisti che si occupano di innovazione e progettazione dei servizi, dall’altro stimolare un dibattito culturale al fine di connettere esperienze e individuare sfide future. Il format di questa seconda edizione prevede la realizzazione di un talk in cui i partner del Master in Service Design del Politecnico di Milano interagiranno col pubblico e porteranno il loro punto di vista sui driver di cambiamento delle logiche di progettazione e realizzazione di servizi all’interno delle loro organizzazioni.

Interverranno:
Gianluca Loparco, Digital Transformation Leader Deloitte Digital Milano,  Fabio Salierno, Head of Experience Design Innovation Center di Intesa Sanpaolo
Tiziana Caglioti, Head of Innovation ActionAid Italia
Francesco Cavalli, founder e Creative Director Leftloft

EVERYDAY SERVICE DESIGN returns for the second year during the Milan Design Week, with the aim of connecting the Service Design System in Italy and consolidate the cultural framework on the topic. The aims of this edition are, on one hand, to strengthen the links between organizations and professional figures who deal with innovation and design of services, on the other hand stimulate a cultural debate in order to connect experiences and identify future challenges. The format of this second edition consists in a talk in which the partners of the Service Design Master of Politecnico di Milano will interact with the public and introduce their point of view on the design drivers that are changing the realization of services within their agencies or organizations.

Speakers include:
Gianluca Loparco, Digital Transformation Leader Deloitte Digital Milano
Fabio Salierno, Head of Experience Design Innovation Center di Intesa Sanpaolo
Tiziana Caglioti, Head of Innovation ActionAid Italia
Francesco Cavalli, founder e Creative Director Leftloft

WHERE
Clubhouse Brera, Foro Buonaparte 22, 20121 Milano

WHEN
05 April 2017 – 7 to 9 pm

POLIMI PROMOTERS
Master Service Design  di POLI.design / from POLI.design
Stefano Maffei

CONTACTS
silvia_cacciamatta@yahoo.it
comunicazione@polidesign.net

 

 

AWARDS

 

MAD FOR BRAZIL, MAD FOR DESIGN 

Il contest MAD FOR BRAZIL, MAD FOR DESIGN, si rivolge a giovani progettisti brasiliani: attraverso il loro sguardo, i promotori intendono favorire uno scambio tra la cultura del design made in Italy e quella brasiliana.
Fa parte di MAD FOR BRAZIL, una serie di eventi che collegano moda, arte, cibo e design, all’insegna della creatività d’ispirazione brasiliana.

The contest MAD FOR BRAZIL, MAD FOR DESIGN, is aimed at young Brazilian designers: through their eyes, the promoters intend to encourage an exchange between the design culture Made in Italy and the Brazilian one.
It is part of MAD FOR BRAZIL, a series of events that connect fashion, art, food and design, focusing on the Brazilian-inspired creativity.

--- PRESENTATION OF PROJECTS 

WHERE
Boscolo Hotel, Corso Matteotti, 4/6 - 20121 Milano - SALA ARLECCHINO 

WHEN
4th April, 7 to 9 pm 

--- AWARD CEREMONY

WHERE
Università Statale di Milano, Via Festa del Perdono 7, presso BRAZIL SA 

WHEN
7th April, 7 to 8 pm 

POLIMI PROMOTERS
POLI.design, Giuliano Simonelli; Eugenia Chiara

 

 

Award Ceremony of the PORADA INTERNATIONAL DESIGN AWARD 2016

Porada proclama e incontra i vincitori del PORADA INTERNATIONAL DESIGN AWARD 2016, tre per la categoria studenti e tre per la categoria professionisti. Prof. Roberto de Paolis e lo staff Porada presenteranno alla stampa e agli ospiti i vincitori e i loro progetti.

Porada will announce and meet the winners of the PORADA INTERNATIONAL DESIGN AWARD 2016, three from the students category, and three from the professional category. Prof. Roberto de Paolis and the Porada staff will introduce to press and guests the winners and their projects.

WHERE
Fiera di Milano, stand Porada Padiglione / pavillon: 5
Stand number: C 03 D 02

WHEN
4th to 9th April
5th April at 2pm: Press opening – event 

POLIMI PROMOTERS
Roberto de Paolis

WITH
PORADA ARREDI srl and POLI.design under the patronage of ADI, Associazione per il Disegno Industriale

CONTACT
award@porada.it - +39 031.766215 

 


UFFICIO RELAZIONI MEDIA - Politecnico di Milano
Tel:  (0039) 02 2399 2229/2441/2443
relazionimedia@polimi.it

DOWNLOAD EVENTS FILES